Witaj nieznajomy! Zapraszamy Cię do zgłębiania wiedzy i odkrywania świata!
Na pewno się polubimy ;-)

Strona wykorzytuje pliki cookies
+7 głosów
Aby dłużej żyć trzeba jeść dużo ryb, nie jeść słodyczy i uprawiać dużo seksu - czy to wystarczy? (artykuł)
Długie i zdrowe życie to kwestia świadomych wyborów, a nie jak się powszechnie przyjęło że to zasługa dobrych genów. Badania dowodzą, że dogadzanie sobie, korzystanie z uroków świata jest najlepszą obroną przed chorobami i świetnym sposobem na przedłużenie życia. Co możemy zrobić, żeby przedłużyć swoją młodość i dobre samopoczucie? Oto kilka cennych rad.

Jaki jest sekret długiego życia? Przede wszystkim słuchaj swojego ciała, ponieważ nasz organizm wie najlepiej, czego potrzebuje. Warto więc nauczyć się go słuchać, choć na początku może być to bardzo trudne i wydawać się całkowicie bez sensu, to jednak z czasem powinno być nam coraz łatwiej. Pamiętaj że Twoje ciało mówi ci czego potrzebuję, Ty tylko możesz zaspokoić jego potrzeby. Odpowiednia dieta bogata w minerały i witaminy – szczególnie A, C i E, to tak zwane spowalniacze, które ograniczają masowe powstawanie wolnych rodników w organizmie. Do tej pory sądzono że za starzenie się organizmu odpowiadają właśnie wolne rodniki, jednak ostatnie badania wskazują na zupełnie coś innego - Są to stany zapalne, które są przyczyną zaburzeń procesów biochemicznych w komórkach. Ze stanami zapalnymi w organizmie należy walczyć za pomocą właściwej diety, która powinna opierać się głównie na spożywaniu dużych ilości warzyw i owoców. Dlatego szczególnie należy zwrócić uwagę na wartości witamin zawartych w produktach jakie spożywamy. Rolą witaminy C jest wzmacnianie ścianek naczyń krwionośnych i spłycanie zmarszczek, natomiast witamina E wpływa na nawilżenie skóry, za to witamina A bierze udział w procesach wzrostu nabłonka, skóry i paznokci. Warto poszukać sklepu na osiedlu w którym możemy nabyć świeże warzywa i owoce, szczególnie należy zwrócić uwagę na te w których znajdują się wymienione witaminy. Witaminę A znajdziemy w marchwi, brokułach, jarmużu i szpinaku. Główne źródła witaminy C to z kolei warzywa kapustne i owoce jagodowe, ziemniaki oraz żółte i zielone warzywa. Witaminę E, nazywaną też witaminą młodości, znajdziemy w olejach roślinnych, jajach, orzechach oraz zielonych warzywach. Ze względu na ich unikalne właściwości na naszą uwagę zasługują też imbir, pomidory, brokuły, rzodkiewki, świeży szpinak oraz czerwona kapusta. Jedząc owoce warto też pamiętać, że niektóre z nich są bardzo kaloryczne, nie powinno się więc ich jeść często i w dużych ilościach.

Jedz ryby, zamiast mięsa, szczególnie te tłuste. Tłuste ryby morskie są bogate w kwasy omega-3. Są to nienasycone kwasy tłuszczowe, które istotnie wpływają na funkcjonowanie naszego układu krążenia. Zapobiegają zawałom serca miażdżycy i nadciśnieniu tętniczemu dzięki obniżaniu poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Bez wahania powinniśmy spożywać Łososia codziennie! Rzućmy również trochę światła na probiotyki. Fermentowane napoje mleczne zawierają żywe kultury bakterii hamujące rozwój niekorzystnej flory bakteryjnej w jelitach. Ułatwiają również przyswajanie zawartych w napojach mlecznych składników odżywczych. Jedzmy jogurty, kefiry, ale też kiszoną kapustę czy ogórki, bo świetnie wpływają na nasz organizm. Dawniej podawano dzieciom sok z kiszonej kapusty, aby wzbudzić u niejadków apetyt, bo sok z kiszonej kapusty nie tylko wzmacnia odporność, ale również łagodzi kaszel, pobudza soki trawienne i poprawia apetyt. Ponadto chroni naszą wątrobę pęcherzyk żółciowy i śledzionę.

Z jadłospisu nie wolno pod żadnym pozorem wyrzucać czosnku, ani cebuli. Obydwoje, działają jak antybiotyki. Nie od dziś wiadomo że są jeden z najlepszych środków bakteriobójczych i przeciwzapalnych. Cebula bogata w siarkę zwiększa odporność organizmu, ale też jest skuteczna w łagodzeniu ukąszeń owadów takich jak osy, czy komary. Czosnek zapobiega chorobom wirusowym, grzybiczym i bakteryjnym. Obniża ciśnienie krwi, poziom cukru i trójglicerydów w osoczu, a także zmniejsza odkładanie się cholesterolu w naczyniach krwionośnych. Natomiast warto zastosować ograniczenia co do spożycia soli. Dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać około jednej łyżeczki – wliczając w to sól zawartą w spożywanych przez nas produktach spożywczych i przyprawach.

Bardzo ważną często pomijaną kwestią jest właściwe nawodnienie organizmu i nawilżenie skóry. Zdrowy organizm potrzebuje około 2 litrów płynów dziennie. Warto pamiętać, że część z nich spożywamy razem z pokarmem. Resztę możemy uzupełnić wodą, bądź płynami odpowiednio dobranymi do własnych potrzeb. Nie należy unikać wina do posiłków, nie jest w tym nic złego jak ktoś piję czerwone wino do obiadu. Wystarczy sięgnąć po przykład z Francji. Francuzi, pomimo spożywania znacznej ilości szkodliwych dla zdrowia tłuszczów, stosunkowo rzadko zapadają na choroby układu krążenia, dzięki diecie bogatej w składniki prozdrowotne obecne w winie. Jak wiemy, wino produkuję się w głównej mierze z winogron, a to niezwykle wartościowe owoce, które obfitują w związki działające pomocniczo w profilaktyce chorób układu krążenia oraz nowotworów. W napojach winnych występuje wiele składników wspomagającym prawidłowe uszczelnienie naczyń krwionośnych oraz obniżanie lepkości krwi. Warto dodać również do codziennego jadłospisu zieloną herbatę. To najstarsza znana herbata. Jest przygotowywana w procesie pozbawionym fermentacji, czyli niefermentowana. Taki proces przygotowania zachowuje większość właściwości leczniczych świeżych liści herbacianych, a aromat jest najbardziej zbliżony do naturalnego. Herbatę zieloną powinno się parzyć w wodzie o temperaturze 70-80 stopni C, przez ok. 3 - 4 minuty. Dzięki czemu zachowamy wszystkie jej wartościowe właściwości.

Kolejnym bardzo ważnym etapem w drodze do szczęśliwego życia jest śniadanie. Powinno stanowić nawet 35% dawki kalorii stanowiących Twoje dobowe zapotrzebowanie! Tak, jedz obfite śniadania, najlepiej niech to będzie ciepły posiłek, aby przyśpieszyć przemianę materii. Nie zapominaj że po przebudzeniu twoje baterie energetyczne są wyczerpane, a Twoim obowiązkiem jest je naładować, by usprawnić pracę mózgu, umożliwić prawidłowe krążenie czy wyregulować poziom hormonów. Potrzebujesz paliwa, aby dzień był udany, w przeciwnym razie już około południa rozłoży Cię zmęczenie, apatia czy ból głowy.

Dbaj o wagę odpowiednią do wieku i wzrostu. Nie lekceważ nadwagi, ponieważ na skutek otyłości nasz organizm narażony jest na choroby związane z układem krążenia, układem pokarmowym, a także na kłopoty z cukrzycą oraz na nowotwory! Nie wolno też przesadzać z nadmiernym odchudzaniem. Zamiast super diet odchudzających stosuj lepiej mądre i świadome odżywianie się. Zła dieta może doprowadzić do wyeliminowania niektórych bardzo potrzebnych składników odżywczych, co w efekcie doprowadzi do kłopotów ze zdrowiem. Jeśli jednak ważysz zdecydowanie zbyt dużo, ustal menu zgodne z twoim codziennym zapotrzebowaniem. Skonsultuj się także z lekarzem, który sprawdzi twój stan zdrowia i poinformuje cię o ewentualnych konsekwencjach diety, którą wybrałeś. Nie należy zapominać że dieta to nie odchudzanie! Tylko przede wszystkim zmiana nawyków żywieniowych, oraz dostosowanie korzystnych właściwości dla naszego organizmu. Zdrowych nawyków powinniśmy trzymać się przez całe życie! Regularny tryb życia i dobrze zbilansowana dieta to dopiero połowa sukcesu. Koniecznie ważne jest wprowadzenie odpowiedniej aktywności fizycznej do naszego codziennego trybu życia. Ćwicz codziennie co najmniej pół godziny, tak aby nie męczyć się zbytnio. Nasz organizm powinien być poddawany wysiłkowi do tego stopnia, kiedy jesteśmy w stanie spokojnie oddychać przez nos. Jeśli nie jesteśmy wstanie złapać oddechu, lub uprawianiu sportu towarzyszy Ci złe samopoczucie, pomyśl o zmianie dyscypliny lub o zmniejszeniu intensywności treningu. Pamiętaj że poprzez regularny sport jest łatwiej kontrolować wagę oraz zdrowie naszego organizmu. Nawet jeśli odpuścisz dobie gorszy tydzień, czy miesiąc, to łatwiej jest zgubić dwa zbędne kilogramy niż walczyć z kilogramami, które przybywały nam systematycznie przez wiele miesięcy, a czasami nawet lat.

Niewiele ludzi zdaję sobie sprawę z tego że odpowiednia ilość snu, relaks i odpoczynek, śmiech oraz bogate życie seksualne znacząco wpływają na poprawę naszego zdrowia. Przyjmuje się, że osoba dorosła potrzebuje od siedmiu do dziewięciu godzin snu na dobę. Jednak to tylko teoria, a w praktyce wygląda to zupełnie inaczej. Niektórzy z nas śpią po kilka godzin dziennie i czują się wypoczęci, inni nawet po dziesięciu godzinach snu wciąż narzekają na zbyt małą ilość snu. Bez wątpienia ma to na pewno związek z prowadzoną dietą oraz wypoczynkiem, czy wysiłkiem fizycznym w ciągu dnia. Brak tutaj jednoznacznej odpowiedzi dlaczego tak się dzieje. Regularnie potrzebujemy też chwili wytchnienia, aby nasz organizm mógł zregenerować siły. To także czas na to, by odreagować napięcia i stres – nagromadzone w ciągu całego dnia. Jeśli chodzi o seks, chyba nie muszę nikogo na siłę uświadamiać jakie korzyści, oraz przyjemności i relaks niesie bogate życie seksualne. Badania dowodzą, że aż o 7 lat młodziej wyglądają kobiety i mężczyźni, których życie seksualne jest udane od tych, którzy nie są zadowoleni ze swojego pożycia. Dzieje się tak dzięki temu że u kobiet seks stymuluje krążenie i utrzymuje na właściwym poziomie estrogen, hormon odpowiedzialny między innymi za wygląd skóry, z kolei u mężczyzn seks wyzwala wydzielania się testosteronu, głównego męskiego hormonu. U obu płci znacząco pomaga zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej.

Ogranicz używki - tutaj temat chyba jest jasny i nikogo nie trzeba przekonywać o zgubnych skutkach palenia papierosów. Już jeden papieros pozbawia cię znacznej ilości witaminy C oraz witamin z grupy B, a także wapnia. Dlatego właśnie palacze powinni zwracać szczególną uwagę na swoją dietę. I co najważniejsze - większość palaczy zamiast po kanapkę na śniadanie sięga… po papierosa. Właśnie palacze są grupą szczególnie narażoną na powstawanie wrzodów żołądkowych, ponieważ w ich żołądkach zwiększa się wydzielanie soku żołądkowego, co podrażnia błony śluzowe żołądka. To samo tyczy się alkoholu. Nadużywanie tego trunku to nie tylko szybki sposób na zniszczenie życia swojego i bliskich, ale też prosa droga do wielu chorób, takich jak choćby marskość wątroby czy kłopoty z układem krążenia. Należy również zwrócić uwagę na ilość wypijanych dziennie herbat i kaw. Nie przysłuży to naszemu zdrowiu, jeśli piję się zbyt duża ilość kawy czy mocnej herbaty, ze względu na wysoką zawartość kofeiny i teiny.

Podsumowując, wszystko jest dla ludzi – to prawda. Ważne jednak, by z tego wszystkiego korzystać mądrze i nie zapominać że zdrowie mamy jedno!
Pamiętajmy - warzywa i owoce należy jadać jak najczęściej, powinny one stanowić dodatek do każdego naszego posiłku i pojawiać się na stole 5 razy dziennie. W razie potrzeby lepiej jednak sięgnąć po dorodnego, słodkiego banana, niż po batonika. Do tego dorzućmy ryby i regularny sport, przeplatany z miłosnymi igraszkami w łóżku, a na pewno organizm się odwzajemni, dając nam długie i zdrowe życie!

(Źródło: szefpoleca.pl)
187 wyświetlenia 9 - Październik - 2015

Twój Komentarz

Pseudonim (nieobowiązkowe)
Prywatność: Twój adres e-mail będzie używany tylko do wysyłania powiadomień.
Weryfikacja anty-spamowa
Aby uniknąć tej weryfikacji w przyszłości, zaloguj się lub zarejestruj.