Witaj nieznajomy! Zapraszamy Cię do zgłębiania wiedzy i odkrywania świata!
Na pewno się polubimy ;-)

Strona wykorzytuje pliki cookies
+7 głosów
Auto na jubileusz PRL, czyli Polski Fiat 1100 Coupe
Jest początek lat 70, okres częściowego otwarcia Polski na trendy napływające z Zachodu. Czas snów o potędze polskiej gospodarki. Rośnie fascynacja motoryzacją, w szczególności autami z przeznaczaniem dla wyższych sfer.

Latem 1973 roku, Biuro Konstrukcji Nadwozi DGK FSO otrzymuje pilne zadanie do wykonania - zaprojektowanie nowoczesnego auta do wzbogacenia uroczystych obchodów 30-lecia PRL, przypadających w 1974 roku. Od początku zakładano że będzie to nowoczesne dwudrzwiowe Coupe z napędem na tył. Już po kilku tygodniach Zbigniew Wattson zaproponował kilka szkiców Coupé 1100. Wybrano nadwozie które miało ówcześnie modny kształt klina, ostre krawędzie oraz niemal płaskie powierzchnie. Auto nawiązywało do włoskich stylizacji projektanta Bertone, który projektował dla Lamborghini, Maserati, czy Alfa Romeo. Model 1100 Coupé powstał na lekko zmodyfikowanej płycie podłogowej Zastawy 1100p, której montaż rozpoczęto w 1973 roku, po zakończeniu produkcji Warszawy 223/224. W większości został skonstruowany w oparciu o Polskiego Fiata 125p. Wykorzystano również wiele podzespołów Fiata 128, między innymi silnik, tylne zawieszenie oraz elementy wykończenia wnętrza. Z przodu znajdowały się dwa fotele kubełkowe, a z tyłu niewielka kanapa, oraz mały bagażnik umiejscowiony z przodu. Bardzo ciekawym, unikatowym rozwiązaniem są chowane reflektory przednie, których lampy pochodzą z PF 125p, a sterowanie odbywa się elektrycznie z miejsca kierowcy.Pomimo sportowego charakteru Coupé nie mogło pochwalić się osiągami. Silnik o pojemności 1116 cm³, umieszczony poprzecznie z tyłu, dysponował mocą jedynie 55KM przy 6500 obr/min. Pomimo niskiej wagi około 900 kg, prędkości jakie rozwijał nie były powalające - wskazówka zatrzymywała się w granicach 140 km/h. Ponadto był bardzo nadsterowny, przez co nie dało się czerpać przyjemności z jazdy. Porównując to z Lotusem Espritem, do którego był bliźniaczo podobny, wypadał naprawdę miernie.

Na pierwszy zamknięty pokaz prototypu w Falenicy został zaproszony ówczesny premier Piotr Jaroszewicz. Ostatecznie został zaprezentowany w 1974 roku, podczas warszawskiej wystawy prezentującej osiągnięcia 30- lecia PRL.

Pomijając wszelkie niedoskonałości, Polski Fiat 1100 Coupé bez wątpienia mógł stać się jedną z motoryzacyjnych legend PRL. Niestety został wykonany tylko w jednym egzemplarzu, bez dokumentacji technicznej. Słabe osiągi oraz brak dokumentów spowodowały niemożliwość wprowadzenia modelu do produkcji seryjnej. Jedyny egzemplarz prototypu Polskiego Fiata 1100 Coupé niestety został zniszczony.
218 wyświetlenia 22 - Wrzesień - 2015
matthew Zaufany 3,610 punktów

Twój Komentarz

Pseudonim (nieobowiązkowe)
Prywatność: Twój adres e-mail będzie używany tylko do wysyłania powiadomień.
Weryfikacja anty-spamowa
Aby uniknąć tej weryfikacji w przyszłości, zaloguj się lub zarejestruj.